Raadgevers Kuijkhoven
Uw adviseur voor ondernemen met zorg

Vraag vrijblijvend informatie aan

Verbetering van de kwaliteit van de gezondheidszorg

De Wkkgz

Wij krijgen met enige regelmaat vragen van verzekerden over de praktische gevolgen van de Wkkgz voor zorgaanbieders en zorgverleners. Klanten willen vooral graag weten wat de gevolgen zijn voor de dekking op de beroepsaansprakelijkheid- en de rechtsbijstandsverzekering. In deze brochure van huisverzekeraar Raadhoven vindt u gedetailleerde informatie hierover.

Een kort overzicht stars-1128772_640

Waarom de Wkkgz

Doel van de Wkkgz: goede zorg, openheid over en leren van eventuele fouten en andere incidenten in de zorg. En een zorgvuldige omgang met klachten over de zorgverlening. De wet vervangt de wetten Kwaliteitswet Zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector. Het jaar 2016 is een overgangsjaar.

Wat moet u doen?

Als zorgaanbieder (een ziekenhuis of een gezondheidscentrum bijvoorbeeld) en zorgverlener (een natuurlijk persoon die beroepsmatig zorg verleent) moet u een aantal zaken regelen.

De Rijksoverheid meldt hierover:

  • U moet een systeem regelen zodat medewerkers veilig incidenten kunnen melden. U mag zelf bepalen hoe u dit organiseert.
  • Per 1 januari 2016 moet u het functioneren van iedere nieuwe zorgverlener nagaan, voordat u hem of haar aanneemt.
    Ontslaat u een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren? Dan bent u sinds 1 januari 2016 verplicht om dit te melden. Ook moet u alle vormen van geweld melden als een cliënt daarmee te maken heeft gekregen.
  • Uw cliënten hebben het recht op goede informatie als iets niet goed is gegaan in de verleende zorg. U moet een fout met de cliënt bespreken en hiervan een aantekening maken in het cliëntendossier. Ook moet u een cliënt informeren over de kwaliteit van uw zorgverlening wanneer een cliënt daarom vraagt. Denk aan vragen over hoe vaak u een bepaalde ingreep heeft verricht en met welke resultaten.

Per 2017

  • Een gratis klachtenfunctionaris voor uw cliënten. De klachtenfunctionaris kan bemiddelen om een oplossing te vinden waar iedereen tevreden over is. Ook kan hij de cliënt informeren over de verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen.
  • Voor 1 januari 2017 moet elke zorgaanbieder aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie. Organisaties van cliënten en zorgaanbieders zijn druk doende om geschilleninstanties op te richten. De geschilleninstantie moet worden erkend door de minister. De erkenningseisen staan in de Uitvoeringsregeling Wkkgz.
  • Elke zorgaanbieder heeft per 1 januari 2017 een schriftelijke overeenkomst met alle zorgverleners die voor hem werken. In deze overeenkomst staan normen waaraan de zorgverlener moet voldoen, zodat u kunt instaan voor de kwaliteit van de zorg en een goede afhandeling van eventuele klachten. Voor medewerkers in loondienst volstaat de arbeidsovereenkomst.

Veel zorgaanbieders hebben al een klachtensysteem of een werkwijze om veilig incidenten te melden. Als dit goed werkt en het aan de nieuwe wet voldoet, hoeft u niets te veranderen. De overheid adviseert wel dat u kijkt of de klachtafhandeling beter kan. Bepaal ook of de klachten en incidenten voldoende worden gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Op de site van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over de inhoud van de wet.

Laatste nieuws
  •  

    Besparen op uw overlijdensrisicoverzekering

    Als u een overlijdensrisicoverzekering heeft lopen, dan kan het slim zijn om eens even te kijken of u dezelfde dekking kunt krijgen tegen een lagere premie. Een overlijdensrisicoverzekering (ORV) is een verzekering die een geldbedrag uitkeert indien de verzekerde voor een bepaalde datum komt te overlijden. Dat kan gaan om een gelijk bedrag of een dalend bedrag. ORV's kunnen los worden afgesloten of onderdeel zijn van een complex product, zoals een beleggingsverzekering of garantieverzekering.

    Lees Meer...

  •  

    Aflossingsvrije hypotheek

    Bij een aflossingsvrije hypotheek lost u gedurende de looptijd niets af; de hypotheekschuld blijft dus bestaan tot aan de einddatum. De bank gaat er vanuit dat u deze dan in één keer aflost. Weet u al hoe u af gaat lossen aan het einde van de looptijd?

    Lees Meer...

  •  

    Beroeps-AOV bij Movir

    Movir voert per 1 januari 2019 een aantal wijzigingen door in de Beroeps-AOV. Naast een verhoging van de premie zijn er aanpassingen in de voorwaarden, deels een verruiming, anderzijds een versobering. In dit artikel gaan wij in op deze aanpassingen die Movir gaat doorvoeren.

    Lees Meer...

Gratis kennismakingsgesprek Contact
10 gratis starterstips voor jouw start als ZZP'er of medisch ondernemer
10 gratis starterstips pdf
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen