Directe schadeafhandeling, hoe zit dat?
Vanaf 1 juli 2021 hoeven WA-verzekerden materiële schade aan hun auto niet meer te verhalen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Het gaat om schade die is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan de bestuurder aansprakelijk is.
Middels de Directe Schadeafhandeling bij schade aan WA- verzekerde personenauto’s door een aansprakelijke partij, kan een verzekerde de schade direct melden bij de eigen verzekeraar voor afhandeling. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld. De verzekeraars regelen dan onderling de verhaling van de schade.
Hoe gaat het worden?
Met ingang van 1 juli kun je dus met de directe schadeafhandeling (met een WA-verzekering) je schade melden bij je eigen verzekeraar. Dat hoeft overigens niet. Je kunt ook nog steeds schade die je hebt geleden door de tegenpartij indienen bij zijn of haar verzekering.
Meld je de schade bij jouw eigen verzekeraar? Dan kijkt je eigen verzekeraar of de tegenpartij ook echt aansprakelijk is, zodat hij de schade daarop kan verhalen. Als dat het geval is, bepaalt je verzekeraar de omvang van jouw schade en ontvang je een schade-uitkering.
Wij staan voor je klaar
Heb jij je verzekering lopen via onze bemiddeling. Dan handelen wij dit alles voor je af.
Voordelen
- Het indienen van een claim kost je straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is.
- Ook is het niet nodig om zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij.
- Verzekeraars streven met de invoering van directe schadeafhandeling naar een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces.
- Daarnaast kun je profiteren van dienstverlening die er nu alleen voor eigen all risk verzekerden is. Zo kan het voertuig via het netwerk van de verzekeraar worden hersteld, waardoor er de zekerheid van kwalitatief goed herstel is.