Echte Hulp Bij Opdrachtgeven

Ons nieuwste adviestraject – Echte Hulp Bij Opdrachtgeven, of wel EHBO – is ontwikkeld om praktijkhouders te begeleiden bij de vraag “hoe wil je samenwerken met waarnemers binnen jouw praktijk?”

De aanleiding is ondertussen wel bekend: de Belastingdienst heeft aangekondigd te gaan handhaven. Samen met jou leggen wij jouw praktijk langs de meetlat. Met de conclusies kunnen we samen de mogelijkheden verkennen. En mocht de conclusie zijn dat samenwerken met zelfstandig waarnemers niet mogelijk is, dan zullen we ook samen op zoek gaan naar alternatieve oplossingen.

Met onze specialisten op financieel, fiscaal, en juridisch terrein, onze kennis van zowel zelfstandigheid als werkgever/werknemer verhoudingen, en onze multidisciplinaire aanpak zijn wij als geen ander in staat om begeleiding te bieden bij dit complexe en veelzijdige vraagstuk.

Geen quick fix

Ons streven is om met een relatief kort, maar inhoudelijk, adviestraject te komen tot een concrete uitkomst. We willen geen snelle oplossing of trucjes verkopen, maar inhoudelijk en multidisciplinair advies bieden dat gericht is op de lange termijn.

En wij leveren een concreet product op, waarmee jij als praktijkhouder verder kunt.

Indicatie kosten EHBO-adviestraject

EHBO-adviestraject €1.250,- eenmalig
EHBO-adviestraject tegen gereduceerd tarief voor IMZ relaties met IMZ Compleet €   995,- eenmalig
EHBO-jaarlijks onderhoud, wijziging samenwerkingen of wetgeving €   300,- p/jaar
De prijzen zijn ex btw. Bij elk traject gaan wij uit van minimaal 8 adviesuren. Als de daadwerkelijk gewerkte uren dit substantieel gaat overschrijden maken wij met u aanvullende afspraken.

Stap 1 - Doe de zelftest

Het traject begint met het verzamelen van zo veel mogelijk informatie. Hoe meer wij weten, hoe beter wij kunnen adviseren. We vragen je om ons een aantal documenten op te sturen en we stellen je per mail wellicht nog een paar aanvullende vragen. Tot slot doe je de zelftest van de Belastingdienst, en je stuurt ons de resultaten toe.

Stap 2 - We gaan in gesprek over jouw situatie.

Samen met een jurist van ons kantoor ga je in een persoonlijk gesprek, bij ons op kantoor of via Teams, uitgebreid praten over jouw praktijk. We gaan in dit gesprek zoveel mogelijk informatie verzamelen over jullie dagelijkse samenwerking in de praktijk. We staan stil bij jullie onderlinge afspraken, en bij jullie daadwerkelijke manier van werken. Ook kijken we verder dan de waan van de dag. Wat zijn jullie toekomstplannen, wensen en ambities rondom praktijk en ondernemerschap op de langere termijn?

Stap 3 - Je ontvangt van ons een rapport met daarin een analyse van jouw opdracht(en) en aanbevelingen

Na het gesprek zullen we alle verzamelde informatie toetsen aan de criteria die de Belastingdienst hanteert. Onze bevindingen leggen we vast in een rapport. Dit rapport komt van pas als de Belastingdienst je eventueel vragen gaat stellen. Je kunt dan laten zien dat jij je serieus in dit onderwerp aan het verdiepen bent.

In het rapport zullen we ook conclusies trekken. Wij gaan niet op de stoel van de Belastingdienst zitten, maar kunnen wel een goed onderbouwd standpunt innemen. Een conclusie kan zijn dat wij vinden dat de samenwerking met waarnemers passend is. Daarbij doen we dan ook  aanbevelingen om deze werkwijze nog verder te verstevigen.

Het kan ook zijn dat we concluderen dat sommige vormen van samenwerken met een waarnemer lastig verdedigbaar zijn. Ook dan blijven we met je meedenken. We geven aan of het mogelijk is de huidige werkwijze met beperkte aanpassingen te optimaliseren, of dat volgens ons een fundamenteel andere wijze van samenwerking nodig is.

Stap 4 - Aan de slag

Wanneer wij concluderen dat in jouw situatie samenwerken met waarnemers duurzaam mogelijk is, dan helpen wij je de onderbouwing hiervan verder te verstevigen. Een manier waarop wij dat kunnen doen is het voorleggen van de samenwerking aan de Belastingdienst. Het is niet mogelijk om vooraf zekerheid te krijgen over de vraag of er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Wij kunnen echter wel een verzoek doen om te beoordelen of jouw waarnemer premie moet afdragen voor de WW en WIA, voorzieningen die alleen voor werknemers zijn. Dit geeft geen absolute zekerheid, maar is wel een belangrijke indicatie.

Mocht de conclusie zijn dat samenwerken met een waarnemer moeilijk verdedigbaar is, dan gaan we met jou alternatieven bespreken. Als het streven is om een hechte samenwerking op de lange termijn te bewerkstelligen, dan kunnen we de mogelijkheid van mede-eigenaarschap verkennen. Hierin is veel meer maatwerk en flexibiliteit mogelijk dan veel medici zich realiseren.

Ook switchen naar loondienst is een optie. Maar het aangaan van een arbeidsovereenkomst met een medisch professional is niet eenvoudig. Allereerst is het inkomen van een waarnemer niet zomaar te vergelijken met een netto inkomen uit loondienst. Daarnaast is er een waslijst aan verplichtingen en secundaire arbeidsvoorwaarden om bij stil te staan. Loondoorbetaling, bepaalde of onbepaalde tijd, meerdere werkgevers, re-integratie verplichtingen, arbeidsongeschiktheid, wij kunnen jullie helpen de consequenties van deze stap te overzien. En natuurlijk ook je helpen deze zaken goed te regelen.

Tot slot

De wetgeving op dit onderwerp is op dit moment nog onvoldoende uitgekristalliseerd. Door onderzoeken, aanwijzingen, beschikkingen, en op te bouwen jurisprudentie zal in de loop van de tijd dit rechtsgebied verder ingevuld gaan worden. Ook de politieke wensen spelen een belangrijke rol. En die zijn nogal eens aan verandering onderhevig.

Als je eventueel gecontroleerd wordt zal de Belastingdienst een zelfstandig standpunt innemen. Jouw actieve houding en inspanningen, en onze analyse en adviezen kunnen een belangrijke rol vervullen om dit standpunt voor jou gunstig te laten uitvallen. Mocht dit toch niet het geval zijn dan zullen we je kosteloos bijstaan in een eventuele bezwaarprocedure. Wij staan achter de inhoud en kwaliteit van onze adviezen.

Echte Hulp Bij Opdrachtnemen

EHBO aanvragen als opdrachtnemer kan ook. We kunnen jouw arbeidsverhouding doornemen of je kunt jouw opdrachtgever mee vragen, zodat jullie gezamenlijk de manier van werken kunnen bespreken. Interesse? Neem even contact op met je adviseur.

Gratis kennismakingsgesprek Contact
10 gratis starterstips voor jouw start als medisch ondernemer
10 gratis starterstips pdf

Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen