STAP-budget

Hoe werkt het STAP-budget

Op 1 maart 2022 is de regeling STAP (Stimulering Arbeidsmarkt Positie) in werking getreden. Dit is een regeling waarmee werknemers, werkzoekenden maar ook ondernemers een opleiding, training of cursus kunnen volgen, die (deels) wordt betaald uit het STAP-budget. Dit budget vervangt de fiscale aftrek van scholingskosten.

Wat is het STAP-budget?

Iedere werkende of werkzoekende kan jaarlijks een budget van maximaal € 1.000,- aanvragen voor scholing en ontwikkeling. Met behulp van dit budget kun je kennis en vaardigheden verdiepen of verbreden. Je kunt dit budget alleen aanvragen voor opleidingen die in het zogenoemde STAP-scholingsregister staan. Dit register wordt door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) bijgehouden.

Kom je in aanmerking voor het STAP-budget?

De overheid heeft voor 2022 € 160 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gemaakt. Dit wordt in tranches door het jaar ter beschikking gesteld. De eerste tranche was na één dag al bijna op.

Dit zijn in het kort de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van het STAP-budget:

  • Je bent tussen de 18 jaar en de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • Er mag geen sprake zijn van andere publieke onderwijsfinanciering, zoals een studiefinanciering of lerarenbeurs.
  • Je hebt het huidige kalenderjaar nog niet eerder een STAP-budget toegekend gekregen.
  • Jouw gekozen opleiding start ná 4 weken vanaf het aanvraagmoment bij het UWV en vóór 3 maanden na het einde van de aanvraagtermijn.
  • Je voert jouw scholingstraject uit bij een erkende STAP-aanbieder.

Hoe kun je het inzetten?

Het STAP-budget is een persoonlijke subsidie. Je bent dus vrij om het budget aan te wenden voor een opleiding van jouw keuze. Mocht je voor 2022 een vakopleiding of permanente educatie gaan volgen die binnen het programma valt en heb je verder geen voornemens om het STAP-budget voor een andere opleiding te gebruiken, dan is het misschien wel handig om het budget hiervoor in te zetten. Ben je werknemer, dan is het wel belangrijk om even met je directe leidinggevende te overleggen als je voornemens bent om een opleiding te volgen, die deels gefinancierd wordt met het STAP-budget en deels door werkgever moet worden betaald.

Hoe werkt de inschrijving?

Bij het inschrijven voor een opleiding of permanente educatie geef je dan aan dat je gebruik wilt maken van het STAP-budget. Van de opleider krijg je dan bij inschrijving een STAP-aanmeldbewijs. In het STAP-portaal log je dan in met je DiGiD en geef je aan dat je gebruik wilt maken van het budget. Je moet dan een aantal vragen beantwoorden en het aanmeldbewijs uploaden. Na beoordeling door het UWV krijg je dan een (voorlopige) beschikking. Het budget wordt dan overgemaakt door het UWV aan de opleider. Het UWV betaalt rechtstreeks aan de opleider, je hoeft dus niets voor te schieten. Na betaling wordt de opleiding actief en kun je aan de slag.

Aanvraagperiodes

Elke 2 maanden start een nieuwe aanvraagperiode STAP-budget. Is het budget nu op? Probeer het dan opnieuw in een volgende aanvraagperiode.
• 1 maart 2022 t/m 1 mei 2022
• 2 mei 2022 t/m 30 juni 2022
• 1 juli 2022 t/m 31 augustus 2022
• 1 september 2022 t/m 31 oktober 2022
• 1 november 2022 t/m 31 december 2022

Let op

Je kunt het STAP-budget maar voor één opleiding per jaar gebruiken. Kost de opleiding die je gekozen hebt bijvoorbeeld € 400 en maak je gebruik van het STAP-budget, dan is je budget voor dat jaar gebruikt. Je hebt dus geen ongebruikt budget meer van € 600 of iets dergelijks.
Vraag zo nodig nadere uitleg aan je adviseur.

Deel dit verhaal:
Geschreven door:
Gratis kennismakingsgesprek Contact
10 gratis starterstips voor jouw start als medisch ondernemer
10 gratis starterstips pdf

Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen